„Sosem késő elkezdeni a sportot!” – Interjú Csépe Pannival, az Edutus Egyetem futásért rajongó tesitanárával

Csépe Panni az Edutus Egyetem sportolói programvezetője: 51 élsportoló mentora, testnevelő és sport protokoll oktatója, a futás szerelmese. Sportpályafutását a TF-en atletizálással kezdte. Lételeme a mozgás, sportos szakmáján túl kétgyermekes édesanyaként is helytáll és nap mint nap példát mutat.

Olvasási idő: 3 perc

 

MEFS: Az egyik legegyszerűbb, legnépszerűbb mégis legmegosztóbb mozgásformát űzöd. Hányszor futsz egy héten? 

Cs.P.: Oh, nagyon sokszor elhatároztam már, hogy heti három-négy alkalommal elmegyek futni, de az élet gyakran közbeszól, vagy sok munkám lesz, vagy valami családi esemény miatt marad el. Az biztos, hogy egy idő után iszonyatosan hiányzik a mozgás – ez általában négy-öt nap -, na akkor kapom a nyúlcipőt és megindulok.

 

MEFS: Mit ad neked a rendszeres sport? Mivel lettél több általa?

Cs.P.: Nem szeretnék elcsépelt, nagy szavakat puffogtatni, de muszáj, mert a sport és azon belül a futás valóban kitartást, fegyelmet, akaraterőt, alázatot, szorgalmat adott, és akkor még a csapatsportokról nem beszéltem, ami igazi közösségi élményt jelent mind a mainapig. Nagyon hálás vagyok a munkahelyemnek: az Edutus Egyetemnek, hogy a sokszínű munkám része, hogy tarthatok testnevelés órát a magyar és külföldi hallgatóknak, mert így nem szakadtam el sem az eredeti szakmámtól, sem a rendszeres sporttól.

MEFS: Felmérések alapján a rendszeres sportot elkezdeni a legnehezebb. Nem feltétlen a lustaság, sokszor inkább a leterheltség miatt. Mit tanácsolsz, mi segíthet az elhatározást megvalósítani? 

Cs.P.: Próbáljunk ki minél több mozgásformát, és biztosan találunk egyet, amibe beleszerelmesedünk így már nem lesz kifogás az elfoglaltság. Bármilyen hihetetlenül hangzik, de ha a mai egyetemistáknak azt mondjuk, hogy az egyetem után sem lesz több idejük sportolni, még nem hiszik el. De, ha megtalálják azt a semmihez sem fogható érzést egy sporttevékenységben és megérzik a flow-t, onnantól időt is fognak találni rá. Az életük része lesz.

 

MEFS: Milyennek látod a mostani hallgatókat a sporthoz való hozzáállásuk alapján?

Cs.P.: Sajnos ezen a területen is kettészakadt a társadalom, van, aki nagyon sportos családból érkezik és nem kérdés számára, hogy felsőfokú tanulmányai mellett is mozogni fog. És van, akinek a szemléletén a középiskolai mindennapos testnevelés sem segített. Nem szeret mozogni, kifogásokat keres. Még…

 

MEFS: Van az a réteg, aki minden nap talál motivációt a sporthoz, míg – ahogy mondtad is – mások kifogásokat. Ex sportolóként mi a véleményed, mikor jön el az a pont az ember életében, amikor elköteleződik a sport iránt?

Cs.P.: Erre nehéz válaszolni, mert ez nagyon változó, de az a legjobb, ha az ember a mozgásörömét, a mozgás adta életérzést még azelőtt megérzi, mikor még a sportnak egészségmegtartó szerepe van. És nem akkor kezd, mozgásba, gyógytornába először, mikor már komoly testi tünetei jelentkeznek.

MEFS: Stay Home, Stay Active! Te miként mutatsz példát a hallgatóknak a témában? Egyáltalán van rá igényük, hogy az oktatójuk jó példával járjon elől?

Cs.P.: Az Edutus Egyetemen nincs online testnevelés óra ebben a félévben, minden hallgató felveheti újra a tantárgyat a következő szemeszterben, de természetesen e-mail-en és a Neptun rendszeren keresztül tartom a kapcsolatot a hallgatókkal. Sokan keresnek meg és kérnek tanácsokat az otthoni edzéssel kapcsolatban. Az Edutus Facebook és Instagram oldalán ezért infókkal, tanácsokkal látjuk el követőinket, hogy miként tudják a testi-lelki fittségüket megőrizni.

 

MEFS: A csapból is folyik, hogy mozogj otthon. Te azért a közösségi oldalon látható fotóid tanúsága szerint eljársz futni, ami még engedélyezett. Ha kijárási tilalom lesz, van már terved, mivel fogod karbantartani az izmaidat?

Cs.P.: Szerencsém van, mert a társasház, amiben lakom nagy kerttel rendelkezik, így ott is tudok majd mozogni, illetve van otthon bordásfalam és egyéb sporteszközeim.

 

MEFS: Szerinted, lehet hatékony egy mozgásra vonatkozó felszólítás? Illetve, mi kell hozzá, hogy hatékony legyen?

Cs.P.: Gyermekkorban és fiatal kamaszkorban a legmeghatározóbb a szülői példa, később a közösség, ahova kerülünk. Ha szerencsénk van, ilyen családban vagy közösségben szocializálódunk, akkor nincs szükség felszólításra. Maximum megfelelő megszólításra! Aki nem olyan szerencsés, hogy gyerekkorban megérezze a sport örömét, értékét, náluk van igazán fontos szerepe a testnevelő tanároknak, edzőknek vagy akár barátoknak. Ezért lenne az egyik legfontosabb cél egy középiskolás testnevelés órán a frusztráció kiküszöbölése. Folyamatos és állandó dicséret, pozitív példák kiemelése. A helyes pedagógiai módszertan bemutatása és alkalmazása után már könnyebb a megfelelő motivációs szint elérése a diákoknál.

 

MEFS: Rákattintottál már otthoni mozgásra buzdító tartalmakra? Mit gondolsz, lehet változást hozni ezekkel az összeállításokkal egy olyan ember életében, aki eddig sem mozgott? Illetve mi újat tudnak mutatni azoknak, akiknek a sport az életük része?

Cs.P.: Természetesen figyelemmel kísérem, hogy más egyetemeken, középiskolákban, miként zajlik jelen helyzetben az oktatás. A közösségi médiában is számos mozgásos csoportnak vagyok tagja (Pl.: Mozgástanítás felsőfokon), ahol tanár és edző kollégák osztanak meg kreatív ötleteket az otthoni edzéshez. Sokat ki is próbálunk a 16 éves tornász lányommal. És gyakran nézzük az ismert fitness edzők videóit is.

Változást akár a jelenleg fennálló helyzet is előidézhet… Ez jó lehetőség arra, hogy valami újat próbáljunk ki otthon, akár mozogtunk eddig, akár nem. Én imádtam közösségben, szabadban mozogni, de rájöttem, hogy egy otthoni videós torna is tud hatásos lenni. És lehet, hogy valaki most a bezártság alatt érzi meg a jóga megnyugtató, lélekre is ható előnyeit.

MEFS: A sport valamiért lecsúszik a dobogós pozíciókról a hallgatók egy részénél, amikor felsőoktatásba kerülnek. Testnevelés oktatóként mit gondolsz, mi lehet ennek az oka? 

Cs.P.: Minden iskolaváltás egy új fejezet az ember életében, hirtelen átalakulnak, megnövekednek a követelmények a felsőoktatásban a középiskolához képest. Új közösségbe kerülnek a fiatalok, újabb és újabb kihívásokkal találják szembe magukat. Például sokan másik városba, kollégiumba kerülnek, néhányan pedig dolgozni kezdenek az egyetemi tanulmányok mellett. Nagyon nehéz beilleszteni a sportot minden új élethelyzetbe, de ebben segít, hogy minden egyetemen van kötelező testnevelés oktatás a nappali tagozatos hallgatók számára és ez egy jó kiinduló pont lehet ahhoz, hogy visszataláljanak a rendszeres mozgáshoz.

 

MEFS: Ha most egyetemista lennél, mire használnád a karantént? Beachbody-ra gyúrnál vagy megismernél inkább egy új sportot?

Beachbody-t biztos nem most tűznék ki célul, mert lehet, hogy nyáron még a strandra sem mehetünk ki. De biztos kihasználnám az időt arra, amitől jobb lesz a közérzetem. Rengeteg most az ingyenes sportolási lehetőség, nem hagynám veszni ezeket, mert ki tudja, mit hoz a jövő és később akár profitálhatnék is a megszerzett tudásomból.

 

Szöveg: MEFS

Fotó: Csépe Panni

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn