Strandpapucsból és PET-palackokból épített vitorlást egy kenyai hajóács

Lassan két éve, hogy vízre bocsátották Flipflopit, a világ első, kizárólag műanyaghulladékból készült vitorláshajóját. A tíz tonna PET palackból, valamint 30 000 pár strandpapucsból épült járgány sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy lassan elkészül a “kistesó” is.

Olvasási idő: 3 perc

 

Papucsból vitorláshajó? Na, ne fárassz! – mondanánk sokan, ha nem ismernénk a kenyai Ali Skanda történetét. A derék hajóács töménytelen mennyiségű műanyaghulladékból ácsolt össze egy laposfenekű vízijárgányt két év alatt. De ne menjünk az események elébe!

Ben Borison, egy online utazási iroda menedzsere nagyon szeretett úszkálni az Indiai-óceán meleg vizében. Kétezertizenhat elején napi edzésadagját letudva éppen kifelé bandukolt a vízből, amikor a parti homokban gazdátlan strandpapucsok (angolul: flip-flop) ezreit pillantotta meg. A vállalkozó először elképedt az őt fogadó látványtól, majd egy kitűnő ötlet jutott az eszébe: hajót építtet a lábbelikből.

 

 

Mivel Ben és üzlettársa: Dipesh Pabari is a tettek embere volt, azonnal felkerekedtek, hogy hajóácsot keressenek projektükhöz. Rövid keresgélés után leltek rá a Kenya délkeleti részében fekvő Lamuban Ali Skandára, a laposfenekű vitorlások építőmesterére.

A két vállalkozó nem akármilyen ötlettel állt a hajóács elé: arra kérték fel, hogy ezúttal ne fából, hanem műanyaghulladékból segítsen nekik hajót építeni. Alit, akinek már apja és nagyapja is hajóépítéssel foglalkozott, mindig is izgatta a Föld sorsa, így a projektgazdáknak nem kellett sokat győzködniük, hogy vállalja el a nemes feladatot.

„Sajnos az embereket egyáltalán nem érdekli saját, illetve az utánuk következő generációk sorsa. Mindenki rövid távon gondolkodik, az emberek többségét pedig csak a pénz érdekli. Emiatt állhatott elő a helyzet, hogy ma már ellep minket a műanyagszemét, de szerencsére van megoldás a problémára” – nyilatkozta büszkén Ali, mielőtt nekilátott a munkának.  

 

 

Innen hamar felpörögtek az események. Lamu partjain elkezdték összegyűjteni a strandolók által otthagyott, agyonhasznált papucsokat, ám nemcsak lábbeliket, hanem számos más, műanyagból készült szemetet is összegyűjtöttek. A takarítási akció végére 50 tonna hulladék gyűlt össze, amely jócskán elég volt ahhoz, hogy a remekmű megépüljön.

A szemétszedést követően először három részre válogatták szét a hulladékot, majd összepréselték és beolvasztották. A hajó építése 2016 novemberében kezdődött Ali műhelyében, és két éven át tartott. Mielőtt azonban vízre gördült volna a jármű, felmerült, vajon milyen nevet adjanak neki?

„Azt akartuk, hogy amikor az emberek megpillantják, a vidámság és a derűlátás jusson róla először az eszükbe, hiszen csak így lehet változást elérnünk. Ekkor jött az ötlet: mi lenne, ha a hajó külsejét strandpapucsokkal lepnénk be? Mivel mindenkinek tetszett az ötlet, színes lábbeliket erősítettünk az oldalára. Kenyában a műanyaghulladék jelentős része eldobott strandpapucsokból származik, így kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a Flipflopi nevet adjuk a laposfenekű vitorlásnak” – idézi fel a névadás előzményeit Ali.

 

 

Nem tudjuk, azóta épült-e műanyagszemétből újabb hajó, ám egy dolog biztos: a Flipflopit további vitorlások követhetik, hiszen Aliék célja egyértelmű: kár lenne rövid használat után eldobnunk a műanyagpalackokat és a nejlonszatyrokat, ha azokat kreatív módon is újrahasznosíthatjuk. Persze nem tudni, hány Ali van közöttünk, aki a gondolatot követően összedob egy hajót, de a PET-palackok és a műanyagkannák utóéletről azonban mindannyian felelősen tudunk gondolkodni.

Ha pedig netán hagytál már el (szándékosan) strandpapucsot a strandon, esetleg vizsgáld felül a tetted és a jövőben hasonló esteben gondolj Flipflopira, utána cselekedj!

 

 

Jó tudni

  • A laposfenekű vitorláshajókat több mint 1000 éve használják közlekedésre az Indiai-óceán térségében élők.
  • A kilenc méter hosszú Flipflopi prototípusa tíz tonna műanyaghulladékból és 30 000 ezer pár, a kenyai partokon talált strandpapucsból épült.
  • A hajót – amely a világ első, kizárólag műagyagszemétből épült vízi közlekedési eszköze – 2018. szeptember 15-én, a Szemétszedés Világnapján bocsátották vízre.
  • Aliék már azt tervezgetik, hogy hamarosan megépítik Flipflopi „öccsét”, a 20 méter hosszú Flipflopi Kubwát.
  • 2017-ben Tunéziába tartották az első nem hivatalos versenyt, amelyen a résztvevőknek csakis újrahasznosított hulladékból készült csónakokkal indulhattak el. A nevezők 3000 PET-palackból összesen hat vízijárművet építettek.
  • Azóta Magyarországon is tartottak ilyen versenyt, méghozzá a Tiszán – a részletekről itt olvashatsz.

 

Ha többet szeretnél megtudni a Flipflopi-projektről, kattints ide!

Forrás: entreprenanteafrique.com
Kép: freepiks.com
Szöveg: Márványkövi Ferenc

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn