Hogyan készítsük fel kerékpárunkat a tavaszra?

Bár még nincs itt a csillagászati tavasz, az időjárás már a szebbik arcát mutatja, ezért érdemes megfontolnunk, miképpen készítsük fel bringánkat az új szezonra. Figyelem, tippek!

Olvasási idő: 3 perc

 

Bár vannak, akik szerint az a jobb, ha két külön kerékpárt használunk a hidegebb és a melegebb évszakokban, sokan annak is örülnek, ha egy bringával „elboldogulnak”. A hideg, sáros és jeges telet követően van némi teendőnk, hogy átállítsuk a kétkerekűt a „tavaszi üzemmódra”. Meglátjátok, a bringa is hálás lesz, ha fontolóra veszitek a szakemberek tanácsait.

 

Gumiabroncs

Sokan – a gépjárműhöz hasonlóan – téligumit tesznek a biciklijükre, különösen a hegyi- és terepkerékpárosok, akik télen is kimerészkednek a legdurvább helyekre. Ma már azonban sok helyen hozzájuthatunk univerzális gumikhoz, amelyeket egész évben használhatunk, ám a tavasz előtti alapos tisztítást így sem ússzuk meg. Nem kell túl komoly dologra gondolnod, egy forró ronggyal és kefével nagyon könnyen kitisztíthatod az abroncs erezetébe beleszáradt sarat, kavicsokat és más szennyeződéseket.

 

 

Ha télen sokáig állt a bicód a garázsban vagy a pincében, számolnod kell azzal, hogy a gumi leeresztett, a belső pedig esetleg károsodott. Az első pár napban érdemes figyelned, hogy nem ereszt-e a gumi, és hogy tartja-e a nyomást. Ha egy-két nap alatt leereszt, inkább tegyél, vagy tetess fel újat!

 

Váz

Az első tavaszi utunk előtt alaposan mossuk le a bringát, még akkor is, ha tisztán tettük el télre. Elő a vödörrel, kefével és egy vödör forró vízzel, és indulhat a dzsembori! Persze nem mindegy, milyen alkatrészről van szó, a váz nem a kényesebb fajtából való, jól tűri a kefét és a forró vizet, de ha az „érzékenyebb” alkatrészekhez érünk, váltsunk taktikát!

 

Csapágyak, forgóalkatrészek 

A hiedelemmel ellenétében a csapágyakat és a forgó alkatrészeket semmi estre se gőzborotvával tisztítsuk, mert több kárt teszünk vele, mint hasznot. A lánc és tartozékainak kivételével mosószeres, majd tiszta vízzel tisztítsuk le az alkatrészeket.

A hajtókart jó néhányszor forgassuk előre és hátra, és ha nyikorog, öntsük nyakon olajjal. Előtte azonban alaposan tisztítsuk meg az olajozni kívánt láncot és forgóalkatrészeket egy nedves ronggyal és – ha más nem segít – egy használt fogkefével, amellyel a hozzáférhetetlennek tűnő részeket is elérjük.

Kizárólag a célra alkalmas kenőanyaggal kezeljük a láncot, és ne használjunk belőle túl sokat – attól nem fog jobban működni. Ha elővigyázatosak szeretnénk lenni, inkább gyakrabban cseréljük a láncot.

 

 

Fék és fékbetét

Ne feledkezzünk meg a kerékpár legfontosabb alkatrészéről, a fékről sem! Ha télen is sokat bringáztunk, könnyen előfordulhat, hogy a fékbetétek a nedvességtől megsérültek, netán elkoptak. Ha úgy látjuk, hogy a fékpofák elkoptak, azonnal cseréljük le őket, és inkább újakkal vágjunk neki az előttünk álló szezonnak.

A fékbetétek alapos tisztításáról ide kattintva nézhetsz meg egy rövidfilmet.

 

Egyéb „apróságok”

Végül, de nem utolsósorban azt is csekkold le, hogy a csavarok rendben vannak-e, jól szorulnak-e a megfelelő alkatrészre – a hidegben a fém térfogata kissé összemegy, így elképzelhető, hogy a csavarok meglazulnak.

Ha télen a kerékpárodon felejtetted a különböző kütyüket (LED-lámpa, villogó lámpa, sebességmérő), a tavasz előtt ellenőrizd, megfelelően működnek-e a hidegben az elemek, és az akkumulátorok is gyorsabban lemerülnek.

 

 

Tipp

Ha úgy érzed, nem tudsz megbirkózni a fent leírt feladatokkal, és semmit sem szeretnél a véletlenre bízni, inkább keress fel egy szakszervizt, ahol alaposan átvizsgálják a kerékpárodat. A kisgenerál ára vidéken és a fővárosban egyaránt 3000-5000 Ft között mozog, míg a nagygenerálért Budapesten 7 000-25 000 Ft-ot, vidéken 6000 -15 000 Ft-ot kell fizetned. Az árak függnek a kerékpár típusától, ezért mielőtt szervizelni viszed a bringádat, érdemes alaposan tájékozódnod.

Ebben a rövid videóban minden benne van arról, mit kell csinálnunk, ha nyolcas van a kerekünkben.

 

Szöveg: Márványkövi Ferenc
Forrás: welovecycling.com, bikemag.hu
Fotó: pixabay, freepiks

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn